Al novembre tindrà lloc el curs online i gratuït “els consumidors i la seguretat ambiental: envasos d'aliments i utensilis de cuina”

  • ​Amparo López Rubio, investigadora del IATA-CSIC, impartirà classes al costat d'altres professionals internacionals de la matèria.

  • La duració total és de 5 setmanes i està dirigit a un públic general

Encara que la seguretat alimentària està fortament controlada a la Unió Europea, la migració de compostos químics des de materials en contacte amb aliments i envasos cap a aliments i begudes és un aspecte clarament infravalorat. Es tracta de compostos químics que, a dosis baixes, poden influenciar negativament el nostre delicat sistema endocrí. Els seus efectes es fan evidents en la reducció de la fertilitat masculina, pubertat femenina anticipada així com en altres desequilibris tiroidals i metabòlics

La seguretat dels compostos químics presents en els envasos també afecta al medi ambient. Poden alterar directament els cicles reproductius naturals, ecosistemes o acumular-se en formes no reciclables, com les plàstics. La preocupació general sobre aquests temes està creixent, i és necessari una combinació de transparència i coneixement per a comprendre i afrontar aquests riscos.

El 9 de Novembre, la Universitat de Torí, secundada per finançament de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT), llança un nou curs interactiu online titulat: Consumers and Environmental Safety: Food Embalatge and Kitchenware. El curs és completament gratuït, en anglés i d'una duració d'aprox. 5 setmanes. Està orientat al públic en general, particularment cap a aquelles persones interessades a saber més sobre aspectes de seguretat relacionats amb el consum d'aliments i begudes i els riscos derivats de l'envasament i dels materials en contacte. El curs inclourà vídeos, articles, entrevistes, visites a laboratoris, discussions i activitats per als inscrits.

El curs ha sigut elaborat per professors i científics de la Universitat de Torí a Itàlia (Giorgio Merlo i Claudio Medana del Dept de Biotecnologia, i Patrizia Bovolin del Dept de Ciències de la Vida), l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments a Espanya (Amparo López Rubio i Antonio Martínez Abad), l'Acadèmia Polonesa de Ciències (Natalia Drabinska), i Isabel Hoffman, CEO de TellSpec LTD a Regne Unit.

El curs és de gran interés per a consumidors en general, embarassades, famílies o qualsevol que pare atenció als químics als quals estem exposats i els riscos que aquests suposen per a la nostra salut i el medi ambient. El curs és també ideal per a treballadors dins de la cadena de producció d'aliments i begudes, inversors interessats en materials naturals i ressò-, estudiants de secundària o universitaris i investigadors.  

Existeixen nombrosos sectors professionals implicats en l'envasament alimentari i la protecció de la salut, des de doctors i investigadors a associacions de consumidors, des d'empreses productores a periodistes o legisladors. Només una forta sinergia entre tots els sectors implicats pot preparar a la nostra societat per a afrontar millor aquest problema. Dos aspectes són crítics: transparència i comunicació de dades científiques.  La conseqüència directa serà una major consciència de la ciutadania, minimitzant-se l'alarmisme i les “fake news”.

Inscriu-te ací

Informació més detallada del curs